YENİ ARAŞTIRMA: KOLON VE MAKAT KANSERİ RİSKİNİ YÜZDE 35 DÜŞÜRÜYOR
Yurt dışında yapılan son araştırma sonuçlarına göre haftada 1 bakliyat tüketildiğinde kalın bağırsak (kolon) ve makat kanseri olma riski yüzde 26...

20 Şubat 2024 Salı 10:13
Yurt dışında yapılan son araştırma sonuçlarına göre haftada 1 bakliyat tüketildiğinde kalın bağırsak (kolon) ve makat kanseri olma riski yüzde 26 azalıyor. Haftada 2 kez tüketildiğinde ise bu oran yüzde 35'e çıkıyor.
Günümüzde mide kanseri olanların oranı azalırken kolon kanser oranları artıyor. Artma nedenleri arasında ise stresin yanında; aşırı fast food, asitli içecek ve hazır paketli gıdalar tüketmek yer alıyor. European Journal of Clinical Nutritio'da yayınlanan araştırma makalesi ise kolon kanseri için önemli bir sonuç paylaştı. Bakliyat tüketiminin kalın bağırsak ve makat kanseri riskini düşürdüğüne dair sonuçlarını değerlendiren Medipol Mega Üniversite Hastanesinde Gastroentereloji Uzmanı Prof. Dr. Vedat Göral, Türk mutfağında sofraların ana yemeği olan baklagillerden son zamanlarda uzaklaşıldığını bu durumun da bağırsak sağlığını bozduğunu söyledi.
"İçerisindeki flavenoit anti-kanserojen etki yapıyor"
Araştırma hakkında konuşan Prof. Dr. Göral, "Haftada 1 bakliyat yediğinizde yüzde 26, haftada 2 kez yediğinizde ise yüzde 35 civarında kalın bağırsak ve makat kanseri olma riskiniz azalıyor. Azalmasının nedeni ise bakliyatta flavenoit adı verilen birtakım maddeler var. Bunlar anti-kanserojen, etki yapıyor. Yani kanserden koruyucu maddeler. Dolayısıyla bu maddeleri çok tüketmek hem kanser hücrelerinin büyümesini hem de kanserin oluşması ve gelişmesini engelliyor" açıklamasını yaptı.
"Haftada 2 değil, 3 kez de tüketebilirsiniz"
Bakliyatın haftada 3 kez de tüketilebileceğine değinen Prof. Dr. Göral, "Bakliyatın faydasının bir diğer sebebi de içeriğindeki liflerdir. Çok fazla lif içerdikleri için kalın bağırsak kanserini önlemede avantaj sağlıyor. Çünkü lifli gıdaları az tüketirsek bağırsaktaki kanserojenlere daha fazla etkili oluyor. Çok fazla lif tükettiğimizde bağırsakta çok fazla lif olduğu için bağırsaklarımızı kanserojen maddelerden koruyoruz" dedi.
"Normalde nasıl yapıyorsanız öyle pişirin"
Her türlü bakliyatın kanser önleyici etkisi olduğunun altını çizen Prof. Dr. Göral, "Kuru fasulye aslında halkımızın çok sevdiği bir besin. Kuru fasulye, buğdaydan yapılan ürünler, nohut ve diğer bakliyat çeşitleri bu konuda çok başarılıdır. Bir porsiyon 100 gram olabilir. Pişirme yöntemi de normalde bakliyat yemeklerini nasıl yapıyorsak öyle yapalım. Kuru bakliyattaki vitaminler zaten sıvıya karıştığı için pişirme yöntemi herhangi olumsuzluk oluşturmaz" açıklaması yaptı.
"Az da olsa her şey yenilmelidir"
Son zamanlarda sıfır glüten diyetlerin oldukça popüler olduğunu belirten Prof. Dr. Vedat Göral ayrıca şu uyarılarda bulundu:
"Bu zararlı bir yöntemdir. Çok da yanlış. Glütensiz diyeti iki durumda kullanıyoruz. Biri çölyak hastalığıdır. Glüten hastalığında bir de buğday hassasiyeti var. Çünkü buğdayda da birçok proteinler, vitaminler var. Dolayısıyla bazen glütensiz beslenmeyle ileride birtakım olumsuzluklar ortaya çıkabiliyor. Her şeyden düzenli, az az da olsa yemek gerekiyor."
"Rastgele antibiyotik ve ağrı kesici kullanmayın"
Son olarak kanserden korunmak için önerilerde de bulunan Prof. Dr. Göral," Her gün düzenli yürüyüş yapmak bile yüzde 8-10 kalın bağırsak kanserini önleyebilir. Yani kalın bağırsak kanseri aslında önlenebilen bir hastalıktır. Stresi yönetmek ve her şeyi yemek lazım. Rastgele antibiyotik kullanmamalısınız. Çünkü bağırsak mikrobiyotasını bozuyoruz. İyi bakterileri öldürüyoruz, kötü bakteriler kalıyor. Bunlar da olumsuz etkiler meydana getirebiliyor. Rastgele ağrı kesici içmemek lazım. Yemekleri, yavaş yavaş ve iyice çiğnemeliyiz. Yemeğe zaman ayırmalıyız, keyif almalıyız" şeklinde konuştu.
Prostat Kanseri Tedavisinde Yeni Dönem: Radyoligand Tedavisi Riskleri Yüzde 28 AzalttıWeill Cornell Medicine öncülüğünde 20 ülkede yürütülen Faz 3 PSMAddition çalışması, metastatik hormona duyarlı prostat kanserinde standart tedaviye eklenen ^177Lu-PSMA-617'nin hastalığın ilerleme ve ölüm riskini yüzde 28 oranında düşürdüğünü ortaya koydu.11 Ağustos 2026 Salı 16:55BASIN HABERLERİ
ABD'de Et ve Fermente Gıdalar Akımı: Geleneksel Soframız Dünya GündemindeABD'de kırmızı et ile yoğurt, kefir, turşu gibi fermente gıdaları bir araya getiren beslenme modeli tartışma başlattı. Türk mutfağına son derece tanıdık olan bu kombinasyonun bağırsak sağlığına etkileri inceleniyor.11 Ağustos 2026 Salı 16:53BESLENME VE DİYET
Karaciğer Sağlığında Tabağın Gücü: Akdeniz Tipi Beslenme Modeli Öne ÇıkıyorKaraciğer sağlığını korumada tek bir besin öne çıkmak yerine genel beslenme düzeni belirleyici oluyor. Uzmanlar, Akdeniz tipi beslenme modelinin yağlı karaciğer hastalığı riskini azalttığını ve organ fonksiyonlarını desteklediğini vurguluyor.11 Ağustos 2026 Salı 16:50BESLENME VE DİYET
Dövme Mürekkebinin Bilinmeyen Tehlikesi: Lenfoma ve Melanom Riski Arttı mı?İsveç'te gerçekleştirilen geniş kapsamlı araştırmalar, dövme mürekkebinin cilt altında sabit kalmayıp lenf düğümlerine taşındığını gösterdi.11 Ağustos 2026 Salı 15:59BASIN HABERLERİ
Meme Kanseriyle Mücadelesini Kazanan Aile Hekimi Nihan Şenol Görevine Dönüp Umut OlduGaziantep'te yaşayan 46 yaşındaki Aile Hekimi Doktor Nihan Şenol, 1,5 yıl süren meme kanseri tedavisinin ardından hem mesleğine geri döndü hem de katıldığı seminerlerde deneyimlerini paylaşarak erken tanının önemine dikkat çekmeye başladı.11 Ağustos 2026 Salı 15:17BASIN HABERLERİ
Kongo Demokratik Cumhuriyeti'nde Ebola Bilançosu Ağırlaşıyor: Can Kaybı 2 Bini AştıKongo Demokratik Cumhuriyeti’nde Mayıs ayında başlayan Ebola salgınında hayatını kaybedenlerin sayısı 2 bin 11'e ulaştı. Uluslararası kuruluşlar, salgının dünya tarihindeki en büyük Ebola krizine dönüşebileceği yönünde endişelerini dile getiriyor.11 Ağustos 2026 Salı 15:15BASIN HABERLERİ
Sağlık Bakanı Memişoğlu Duyurdu: Sporcu Sağlık Raporları Yönetmeliği Yürürlüğe GirdiSağlık Bakanı Kemal Memişoğlu, sporcu sağlığını korumayı hedefleyen ve lisans süreçlerini kolaylaştıran yeni Sporcu Sağlık Raporları Yönetmeliği’nin detaylarını açıkladı. Düzenleme ile rapor geçerlilik süreleri 3 yıla çıkarıldı.11 Ağustos 2026 Salı 15:13BASIN HABERLERİ
Kahramanmaraş'taki Kuvözde Şiddet Davasında Flaş Gelişme: Adli Tıp Raporu Dosyaya GirdiKahramanmaraş’ta kuvözdeki bebeğe şiddet uyguladığı iddiasıyla tutuklanan hemşirenin yargılandığı davada Adli Tıp Kurumu raporu açıklandı.11 Ağustos 2026 Salı 15:01BASIN HABERLERİ
Avrupa'da Batı Nil Virüsü Alarmı: Yunanistan'da Vakalar Hızla ArtıyorAvrupa'da Batı Nil virüsünün en çok görüldüğü ikinci ülke olan Yunanistan'da sağlık yetkilileri harekete geçti. Atina Doktorlar Birliği, artan ölüm ve vakalar üzerine sivrisineklerle mücadelenin acilen artırılması için çağrıda bulundu.11 Ağustos 2026 Salı 14:48BASIN HABERLERİ
Türkiye İlaç Sektöründe AR-GE Patlaması: Harcamalar 5 Yılda 8,3 Katına Çıkarak 5,6 Milyar Liraya UlaştıRekabet Kurulunun İlaç Sektör İncelemesi Ön Raporu'na göre Türkiye ilaç pazarında AR-GE harcamaları 2020-2024 döneminde devasa bir artış gösterdi.11 Ağustos 2026 Salı 14:45BASIN HABERLERİ
- Geri
- Ana Sayfa
- Normal Görünüm
- © 2006 Sağlık Aktüel










