ÇOK SICAK VE HIZLI YEMEKTE MİDE KANSERİ RİSKİ
Mide kanseri ile beslenme ilişkisinin araştırıldığı çalışmada, yemekleri çok sıcak yemenin 3.3, çok hızlı yemenin 5.4 kat risk yarattığı belirlendi.

20 Ocak 2011 Perşembe 11:22
Mide kanseri ile beslenme ilişkisinin araştırıldığı çalışmada, yemekleri çok sıcak yemenin 3.3, çok hızlı yemenin 5.4 kat risk yarattığı belirlendi.
Mide kanseri ile beslenme ilişkisinin araştırıldığı çalışma, yiyeceklere fazla tuz eklenmesinin 4.2, gün aşırı tuzlu ayran tüketiminin 1.8, tuzlu tereyağının 1.5, her gün ve her öğün turşu yenilmesinin 7 kat; sucuğun haftada 1-2 kez tüketilmesinin 3, haftada 1-2 kez hamur tatlısı tüketilmesinin 7.5 kat risk taşıdığı belirlendi.
Çalışmada, yeşil yapraklı sebzelerin, soğan ve sarımsağın günde bir kez tüketilmesinin ise mide kanseri riskini azaltığı, helikobakter piloriden korunulması ve tanı halinde mutlaka tam tedavinin şart olduğu ifade edildi.
Hacettepe Üniversitesi (HÜ) Onkoloji Hastanesi Başhekimi ve Medikal Onkolog Prof. Dr. Şuayib Yalçın, beslenme şekli ile mide kanserinin birbiri ile ilişkili olduğunu söyledi.
Mide kanserinde tedavi seçeneklerinin kısıtlı olduğunu, bu nedenle koruyucu hekimliğin önem kazandığını vurgulayan Yalçın, beslenme şekli, yaşam tarzı değişikliği ve tütün kullanımının sonlandırılması ile riskin önemli ölçüde azaltılabileceğini ifade etti.
Yalçın, mide kanseri tanısı konmuş yetişkinlerin beslenme ve yaşam tarzına ilişkin alışkanlıklarının mide kanseri riski üzerine etkilerini değerlendirmek amacıyla yapılan çalışmada önemli sonuçlar elde edildiğini belirtti.
Çalışmada, tüm katılımcılara beslenme alışkanlıklarını ve besin tüketim sıklığını saptayacak nitelikte bir anket uyguladığını belirten Yalçın'ın verdiği bilgiye göre, katılımcılar çalışmadan 3.5 ay önce tanı konulan hastaları kapsıyor.
Çalışmada, tanı almadan önce mide kanserli hastaların yüzde 55.7'sinde bir ya da daha fazla tanı konmuş mide hastalığının varlığı dikkat çekiyor. En sık görülen mide hastalıklarının başında yüzde 50.9 gastrit ile yüzde 44.1 ülser geliyor.
Mide kanserli hastaların yüzde 12.3'ününe, kontrol grubundakilerin ise yüzde 8.5'inin ailesinde mide kanseri öyküsü bulunuyor.
-SİGARA VE ALKOL KULLANIMININ ETKİSİ BÜYÜK-
Çalışma grubunda sigarayı bırakan ve hala içen kişilerin yüzde 59,4'ünün, 13-23 yıl boyunca günde 13-22 adet sigara içtikleri belirtiliyor. Kontrol grubundakilerin yüzde 55,7'sinin de 11-23 yıl 8-12 adet sigara içtiği ifade ediliyor.
Öte yandan, her iki grupta alkol kullanma oranları çok fazla olmamakla birlikte, mide kanserli hastaların tükettikleri alkol miktarının kontrol grubundakilerden anlamlı derecede fazla olduğu vurgulanıyor.
-FAZLA TUZ TÜKETİMİ MİDE KANSERİNİ TETİKLİYOR-
Çalışmanın en dikkat çekici sonuçları ise şöyle:
''Çok hızlı yemek yemek, mide kanseri riskini yaklaşık 5.4 kat arttırıyor.
Yemekleri çok sıcak yemek, istatistiksel açıdan önemsiz olmakla birlikte 3.3 kat risk yaratıyor.
Yemeklerin tuzlu yenilmesi, tuzsuz yenilmesine oranla mide kanseri riskini anlamlı derecede yükseltiyor. Bu nedenle, sofrada tadına bakmadan yiyeceklere tuz eklenmesi riski yaklaşık olarak 4.2 kat artırıyor.
Mide kanseri açısından gün aşırı tuzlu ayran tüketimi 1.8, tuzlu tereyağı 1.5 riske yol açıyor.
Tuzlu çekirdek her gün tüketilen bir yiyecek olmamasına karşın, gün aşırı tüketilmesi halinde riski yaklaşık 1.3 artırırken, her gün ve her öğün turşu yenilmesi de 7 kat risk yaratıyor.
Günde bir kez kırmızı et tüketilmesi mide kanserine yol açabiliyor. Özellikle, işlenmiş et ürünü olan sucuğun haftada 1-2 kez tüketilmesi ortalama 3 kat risk yaratıyor.
Çalışmada, şeker kullanımına da dikkat edilmesi tavsiye ediliyor. Haftada 1-2 kez hamur tatlısı yenilmesi, mide kanseri açısından 7.5 kat risk taşıyor.
Sık tüketim açısından kolalı içecekler riski yaklaşık 3.4 ve gazlı içecekler 6 kat artırıyor.
-SOĞAN VE SARIMSAK TÜKETİLMESİ RİSKİ AZALTIYOR-
Yeşil yapraklı sebzeler, soğan ve sarımsağın günde bir kez tüketilmesi, mide kanseri riskini azaltıyor.
Mide kanserinden korunmak için, turşu, salamura yiyecekler ve hazır çorba gibi çok miktarda tuz içeren yiyeceklerden uzak durulması, peynir gibi çok tuzlu yiyeceklerin tuzsuzlarının tercih edilmesi öneriliyor.
Şeker ve şekerli yiyeceklerin mümkün olduğunca az tüketilmesi, vücut ağırlığının korunması tavsiye ediliyor.
Diyette tuz ve tuzlu besinlerin tüketiminin azaltılması, sebze ve meyve tüketiminin arttırılması, sigaranın bırakılması ve helikobakter piloriden korunulması ve tedavi edilmesi gerekiyor.
Bilkent Şehir Hastanesi’nde 10. Canlı Cerrahi Sempozyumu BaşladıAnkara Bilkent Şehir Hastanesi’nde düzenlenen 10. Canlı Cerrahi Sempozyumu, Türkiye ve dünyanın farklı ülkelerinden göz hekimlerini bir araya getirdi.12 Haziran 2026 Cuma 11:09BASIN HABERLERİ
Zayıflama İğneleri Market Harcamalarını Düşürdü: Gıda Tüketim Alışkanlıkları Değişiyorİngiltere'de yapılan yeni bir araştırma, Mounjaro ve Wegovy gibi GLP-1 temelli zayıflama ilaçlarının yalnızca kilo kaybını değil, tüketicilerin gıda alışveriş alışkanlıklarını da önemli ölçüde değiştirdiğini ortaya koydu.12 Haziran 2026 Cuma 11:05BASIN HABERLERİ
Cumhurbaşkanı Erdoğan: Kızılay, Milletimizin Yüz Akı ve Övünç KaynağıdırCumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, Türk Kızılay Ödülleri Töreni'nde yaptığı konuşmada Kızılay'ın 158 yıllık yardım ve dayanışma mirasına vurgu yaptı.12 Haziran 2026 Cuma 11:02BASIN HABERLERİ
Aşk Vaadiyle 2,5 Milyon Dolar Dolandırıldı: Hong Konglu Diş Hekimini "Richard" Tuzağına DüşürdülerHong Kong'da yaşayan bir diş hekimi, internet üzerinden tanıştığı ve kendisini Amerikalı iş insanı olarak tanıtan kişinin evlilik vaadine inanarak yaklaşık 2,5 milyon dolar gönderdi.12 Haziran 2026 Cuma 10:31BASIN HABERLERİ
Boğumluca Otu Erkek Tipi Kellik Tedavisinde Yeni Bir Alternatif OlabilirBilim insanları, geleneksel Çin tıbbında yüzyıllardır kullanılan Boğumluca otu kökünün erkek tipi saç dökülmesine karşı umut verici etkiler gösterebileceğini açıkladı.12 Haziran 2026 Cuma 10:23BASIN HABERLERİ
Magnezyum Neden Bu Kadar Popüler Oldu? Uzmanlar Bilinçsiz Kullanıma Karşı UyarıyorSon yıllarda magnezyum takviyelerine olan ilgi hızla artarken uzmanlar, bu mineralin vücutta yüzlerce biyolojik süreçte görev aldığını ancak bilinçsiz kullanımın sağlık sorunlarına yol açabileceğini belirtiyor.12 Haziran 2026 Cuma 10:20BASIN HABERLERİ
Adana'da 12'nci Kattan Düşen 13 Yaşındaki Ecrin Tedaviyle Sağlığına KavuşuyorAdana'da 12'nci kattaki apartman boşluğundan düşerek ağır yaralanan 13 yaşındaki Ecrin Deniz Karaca'nın sağlık durumunun iyiye gittiği bildirildi.12 Haziran 2026 Cuma 10:19BASIN HABERLERİ
Yapay Zeka Ruh Sağlığı Araştırmalarında Yeni Bir Araç OlabilirAlmanya'da gerçekleştirilen yeni bir araştırma, büyük dil modellerinin (LLM) ruh sağlığı alanındaki bilimsel çalışmalarda kullanılabileceğini ortaya koydu.12 Haziran 2026 Cuma 10:16BASIN HABERLERİ
Uzmanlar Uyardı: Zoonotik Hastalıklar ve İklim Değişikliği Yeni Salgın Risklerini ArtırıyorUzmanlara göre artan insan hareketliliği, çevresel değişimler ve iklim değişikliği, yeni salgınların ortaya çıkma riskini artırıyor.11 Haziran 2026 Perşembe 17:11BASIN HABERLERİ
Omurgası Cilt Dokusunu Yırtarak Dışarı Çıkan Süheyda, 5 Saatlik Ameliyatla Yeniden Dik Duruşuna KavuştuDoğuştan omurilik açıklığı hastalığıyla dünyaya gelen 6'ncı sınıf öğrencisi Süheyda Acar, ilerleyen skolyoz ve kifoz nedeniyle nefes almakta, yemek yemekte ve oturmakta zorlanıyordu.11 Haziran 2026 Perşembe 17:10BASIN HABERLERİ
- Geri
- Ana Sayfa
- Normal Görünüm
- © 2006 Sağlık Aktüel










